Relasjonssalg er når relasjonen mellom selger og kjøper er vel så viktig som selve tjenesten selgeren tilbyr. Dette gjelder i mange bransjer; bank, forsikring, eiendomsmegling, bemanning, advokattjenester, håndverkere og alle typer konsulenter.
For slike er det viktigere å demonstrere at de er attraktive aktører enn å presentere attributter ved selve tjenesten de leverer. Banktjenester er like – bankfunksjonærer er det ikke. Forsikringspoliser er like – forsikringsselgere er det ikke.
Kunden kjøper av den han har tillit til, den som er sympatisk, den som viser at han kan sitt fag og den som er mest opptatt av kundens behov. Kunden kjøper altså egenskaper hos bankfunksjonæren mer enn egenskaper ved banktjenestene. De kjøper forsikringsselgeren mer enn forsikringspolisen.
For slike er det viktigere å demonstrere at de er attraktive aktører enn å presentere attributter ved selve tjenesten de leverer. Banktjenester er like – bankfunksjonærer er det ikke. Forsikringspoliser er like – forsikringsselgere er det ikke.
Kunden kjøper av den han har tillit til, den som er sympatisk, den som viser at han kan sitt fag og den som er mest opptatt av kundens behov. Kunden kjøper altså egenskaper hos bankfunksjonæren mer enn egenskaper ved banktjenestene. De kjøper forsikringsselgeren mer enn forsikringspolisen.