Øvelse:Mester - Frede Farsund
  • Start/slutt
  • Se hva vi gjorde
    • Forretningsutvikling
    • Selgertrening
    • Ledelse
  • Se våre anbefalinger
  • For sent!
  • Blog
  • Hvis

Hva er tillit?

4/11/2013

0 Comments

 
I de fleste situasjoner i arbeidslivet er vi avhengige av tillit. Vi må kunne
stole på dem vi samarbeider med og de må kunne stole på oss. Det blir kanskje
lettere å fremstå som tillitsvekkende hvis du er bevisst på elementene som
tillit består av.
  
Det første du trenger er fagkunnskap. Hvis folk skal kunne stole på deg i
arbeidslivet, må du kunne ditt fag. Jo større ekspert du er på det du driver
med, dess bedre er det. Fagkunnskap vitner om engasjement og langsiktighet.
Begge egenskapene er solide.
 
Det neste du kan fokusere på er å være ordholden. Hold avtaler. Kom presist. Gjør det du har lovet å gjøre. Å være ordholden tyder på at du har kontroll over
oppgavene dine. Det liker de du skal samarbeide med.
 
Et viktig er element når du vil fremstå tillitsvekkende er å vise en personlig
forpliktelse. Med dette mener jeg at du også må legge inn en del av deg selv.
Begynn gjerne med integritet. Stå for noe. Vis at du har ryggrad. Gjør deg
fortjent til konfidensialitet. By på deg selv. Ikke fremstill deg selv som
perfekt i alle situasjoner, det er både lite attraktivt og neppe sant. 
  
Disse tre egenskapene skal du selvsagt ha mest mulig av. Mangler du litt på noe, må du ta det igjen på annet. Tenk gjennom hva du kan si og gjøre for at folk skal oppfatte deg som faglig sterk, ordholden og en person med integritet.
 
Den siste egenskapen skal du ha minst mulig av – nemlig selvopptatthet. Denne er kanskje ikke like selvinnlysende som de forrige egenskapene, men jeg er sikker på at du er enig når du tenker deg om. Vi stoler vel ikke på folk som bare
tenker på selv? Hvis du tror at selgeren foreslår en løsning til deg fordi det
er den han tjener mest på, har du ingen grunn til å stole på ham. Stoler du på
sjefen hvis han hele tiden tar æren selv? Stoler du på regnskapsføreren hvis han
ikke er opptatt av ditt ve og vel? Neppe!
 
Ikke vær selvopptatt og egoistisk!

0 Comments

Your comment will be posted after it is approved.


Leave a Reply.

    Frede Farsund

    Om forretningsutvikling,
    salg og ledelse

    ________________________

    Gjerne stein på stein.
    Så lenge noen av dem er store.

    RSS Feed

Proudly powered by Weebly