Jeg tror på langsiktighet! Ikke fordi at vi ikke skal skape resultater nå. Ikke fordi vi ikke skal prøve å lande dagens salgsmøte. Og ikke fordi vi skal utsette ting til
”i morgen”. Men fordi langsiktighet krever kvalitet nå og fordi langsiktighet i
seg selv beviser kvalitet.
Hva må du gjøre i bedriften din i dag for at den skal bestå i tusen år? Hva kan du ikke gjøre?
Politikere blir ofte kritisert for å ha et fireårsperspektiv på alt de gjør. Det som ikke bidrar til gjenvalg blir ikke gjort. Langsiktige løsninger blir nedprioritert. Er det sånn i noen bedrifter også? Salgsledere er på gjenvalg hvert eneste kvartal. Påvirker dette handlingene deres? Blir det fristende å gå for en kortsiktig, lukrativ løsning heller enn en som gir enda bedre resultater - men i fremtiden? Spiller opsjoner og resultatlønn noen rolle for beslutningen?
Selvfølgelig er det ikke alltid konflikt mellom det som tjener bedriften på kort vs. lang sikt. Tjener man ikke penger i dag så er man uansett konk i morgen. Dessuten; det som er bra for den langsiktige soliditeten er jo også bra for dagens løsning. Kundene dine handler vel med deg i forventning om at du skal kunne oppfylle garantien og serve dem i mange år? Langsiktighet er en viktig forutsetning når man skal bygge tillit. Hvis kunden ikke vet om du er her i morgen, stoler han neppe på deg i dag. I hvert fall tar han ikke kostnaden med å gå inn i et samarbeid.
Kanskje bør vi bli flinkere til å vurdere handlingene våre i et tusenårsperspektiv?
Hvilke gevinster kan tusenårsperspektivet gi deg i dag?
”i morgen”. Men fordi langsiktighet krever kvalitet nå og fordi langsiktighet i
seg selv beviser kvalitet.
Hva må du gjøre i bedriften din i dag for at den skal bestå i tusen år? Hva kan du ikke gjøre?
Politikere blir ofte kritisert for å ha et fireårsperspektiv på alt de gjør. Det som ikke bidrar til gjenvalg blir ikke gjort. Langsiktige løsninger blir nedprioritert. Er det sånn i noen bedrifter også? Salgsledere er på gjenvalg hvert eneste kvartal. Påvirker dette handlingene deres? Blir det fristende å gå for en kortsiktig, lukrativ løsning heller enn en som gir enda bedre resultater - men i fremtiden? Spiller opsjoner og resultatlønn noen rolle for beslutningen?
Selvfølgelig er det ikke alltid konflikt mellom det som tjener bedriften på kort vs. lang sikt. Tjener man ikke penger i dag så er man uansett konk i morgen. Dessuten; det som er bra for den langsiktige soliditeten er jo også bra for dagens løsning. Kundene dine handler vel med deg i forventning om at du skal kunne oppfylle garantien og serve dem i mange år? Langsiktighet er en viktig forutsetning når man skal bygge tillit. Hvis kunden ikke vet om du er her i morgen, stoler han neppe på deg i dag. I hvert fall tar han ikke kostnaden med å gå inn i et samarbeid.
Kanskje bør vi bli flinkere til å vurdere handlingene våre i et tusenårsperspektiv?
Hvilke gevinster kan tusenårsperspektivet gi deg i dag?