De to forrige innleggene mine handlet om forberedelse til å skape tillit. Her får
du et forslag til en praktisk prosess. Er det sånn du gjør det?
Sett at du tar initiativ til å samarbeide med et annet firma. Dere er hver for dere
gode på deres områder og ønsker å få til mer ved å samarbeide. Gjensidig tillit
er avgjørende. Under ser du et forslag til hvordan du kan skape den nødvendige
tilliten til en samarbeidspartner, men jeg håper at dere som driver med salg ser
at dette også er en god modell for kundemøtene.
1) Vis engasjement i prosjektet og i den andres muligheter, forventninger, kompetanse og gevinster. Vær oppriktig opptatt av hva han kan få ut av prosjektet.
2) Engasjementet ditt viser du gjennom spørsmålene du stiller. God forberedelse er en forutsetning. Lytt og vær interessert i svarene. Kommenter. Følg opp. Vær vitebegjærlig.
3) Foreslå en konklusjon eller problemstilling som dere kan enes om. Dette viser at du har fulgt med og forstått hva den andre bryr seg om. Juster formuleringene til dere er enige om hvor dere er.
4) Etabler en visjon for fremtiden. Hva ønsker dere å oppnå sammen? Ta gjerne frem verdiene fra mitt forrige innlegg og sjekk om ikke de kan hjelpe dere til en inspirerende visjon. Vær optimistisk på samarbeidets vegne.
5) Etabler en gjensidig forpliktende handlingsplan. Hva skal gjøres når og av hvem?
Oppriktighet er et viktig stikkord. Hvis du virkelig vil at dere begge skal lykkes, vil samarbeidspartneren merke det og han vil lettere stole på deg. Ganske
enkelt!
Til slutt; hvis du foretrekker gode samarbeidspartnere og flinke selgere fremfor ”de andre”, kan du like eller kommentere dette innlegget i LinkedIn. Jo flere som leser dette, dess større er sjansen for at du treffer tillitsvekkende personer i fremtiden!
du et forslag til en praktisk prosess. Er det sånn du gjør det?
Sett at du tar initiativ til å samarbeide med et annet firma. Dere er hver for dere
gode på deres områder og ønsker å få til mer ved å samarbeide. Gjensidig tillit
er avgjørende. Under ser du et forslag til hvordan du kan skape den nødvendige
tilliten til en samarbeidspartner, men jeg håper at dere som driver med salg ser
at dette også er en god modell for kundemøtene.
1) Vis engasjement i prosjektet og i den andres muligheter, forventninger, kompetanse og gevinster. Vær oppriktig opptatt av hva han kan få ut av prosjektet.
2) Engasjementet ditt viser du gjennom spørsmålene du stiller. God forberedelse er en forutsetning. Lytt og vær interessert i svarene. Kommenter. Følg opp. Vær vitebegjærlig.
3) Foreslå en konklusjon eller problemstilling som dere kan enes om. Dette viser at du har fulgt med og forstått hva den andre bryr seg om. Juster formuleringene til dere er enige om hvor dere er.
4) Etabler en visjon for fremtiden. Hva ønsker dere å oppnå sammen? Ta gjerne frem verdiene fra mitt forrige innlegg og sjekk om ikke de kan hjelpe dere til en inspirerende visjon. Vær optimistisk på samarbeidets vegne.
5) Etabler en gjensidig forpliktende handlingsplan. Hva skal gjøres når og av hvem?
Oppriktighet er et viktig stikkord. Hvis du virkelig vil at dere begge skal lykkes, vil samarbeidspartneren merke det og han vil lettere stole på deg. Ganske
enkelt!
Til slutt; hvis du foretrekker gode samarbeidspartnere og flinke selgere fremfor ”de andre”, kan du like eller kommentere dette innlegget i LinkedIn. Jo flere som leser dette, dess større er sjansen for at du treffer tillitsvekkende personer i fremtiden!